fredag 28. januar 2011

Forberedelse til tsagan tsar.

Tirsdag 3.febr. starter den største feiringen her i Mongolia, tsagen tsar, mongolsk nyttår. Nå forbereder folk seg som vi forbereder oss til jul med innkjøp av mat og klær. Vi utlendinger forbereder oss også slik som Rebecca Andersson her har gjort. Hun har funnet frem sin DEL, det er det mongolske nasjonalplagget. Dokka er også riktig antrukket. Så nå er de klar til å gå i besøk. Under denne feiringen blir også utlendingene invitert til hjemmene. Alle serverer lik mat: Bååts,sauekjøtt, melkete, kaker og snop. Alle får presang før en går hjem. Vi gjestene gir litt penger. Pengene kommer godt med, for all maten og presangene koster mer enn mange egentlig har råd til. Men sterke tradisjoner vil en helst ikke bryte, og så er det veldig koselig. Men det er en fordel for de av oss som har sterke og friske mager, det kan bli  i meste laget med feit mat. Vi i NLM er allerede bedt ut til  en familie 09.30 torsdagsmorgen.
Ellers er det fortsatt kaldt. Sist natt var det -38gr. Jeg skulle virkelig ønsket det ble litt mildere snart. En blir trøtt av så sterk kulde i mange uker. Men jeg lir ingen nød, jeg har det godt og varmt inne, og så kler jeg meg som om jeg skulle til Nordpolen.
God helg til. dere som leser dette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar